علی عباسپور، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با اعلام موضع مجلس گفت: حذف واحد درسی تنظیم خانواده برخلاف قانون مصوب مجلس است و باید این واحد درسی در دانشگاههای کشور تدریس شود.او با بیان اینکه اصل درس به این دلیل که قانون است باید اجرا شود، به خبرگزاری خانه ملت گفت: با تمام این تفاسیر در مجموع درباره این واحد درسی اشکالاتی مطرح است که میتوان آنها را مدنظر قرار داد، در حال حاضر هم ما با وزارت علوم و وزارت بهداشت این مسئله را مطرح کردیم که در بازنگری دروس به شئونات اسلامی بیشتر توجه شود؛ اما حذف آن مطرح نیست.
به گفته این نماینده مجلس، مباحث مربوط به کنترل جمعیت براساس سیاستهای کلی نظام، برنامهریزی خواهد شد و حذف درس تنظیم خانواده برعهده دولت نیست. در حال حاضر موضوع حذف مباحث کنترل جمعیت براساس نظرهای شخصی بوده و بسیاری از متخصصان و استادان دانشگاهها که بهعنوان نماینده در مجلس حضور دارند، با این تصمیم مخالفند. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با اعلام اینکه در شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز این موضوع مطرح شد، گفت: در این شورا نظرهای موافق و مخالفی وجود داشت که در نهایت منجر به تشکیل کمیتهای شد که کار کارشناسی در رابطه با حذف این واحد درسی را انجام دهد، اما تشکیل این کمیته تنها در حد یک تصمیم باقیماند.
پاسخگوی نیازها نیست
سعید قدیمی، مدیرکل دفتر پشتیبانی و حمایت آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هفته گذشته گفتهبود: آن چیزی که مدنظر ماست این است که این درس حذف نمیشود بلکه این درس در رابطه با بحث بازنگری در علوم انسانی مورد بازنگری قرار میگیرد.او در پاسخ به اینکه آیا بازنگری یا حذف این درس از سوی وزارت علوم با سیاستهای دولت مبنی بر تشویق مردم برای افزایش جمعیت همسویی دارد، گفت: این مسئله مربوط به برنامهریزان کلان کشور و دولت است و در حیطه اختیارات ما نیست.
پیش از این سخنان معاونت آموزش و پژوهش مرکز امور زنان و خانواده ریاستجمهوری با بیان اینکه کنترل جمعیت و راههای پیشگیری از بارداری دیگر به دانشجویان آموزش داده نمیشود، اعلام کرده بود که از ترم بهمن، کتاب « روانشناسی ازدواج و شکوه همسرداری» در دانشگاههای کشور تدریس میشود.زهرا سجادی به خبرگزاری فارس گفته بود: این کتاب به چاپ رسیده و از ترم بهمن آماده تدریس در دانشگاهها به جای کتاب جمعیت و تنظیم خانواده است؛ نامهنگاریهای لازم را نیز در این زمینه با وزارت علوم انجام دادهایم.